08/07/2015

**ריבת תפוחי עץ וקינמון וגם -הקוסקוס של סמי - Apple Butter

לפני המתכון החדש שלנו שמעו 'סיפור' קצר שקרה לי לאחרונה:
נהגי מוניות ואוכל
נכנסתי למונית, התיישבתי בספסל האחורי, כך נוח ופרטי יותר. נאה, אנרגטי, מציץ בי מקדימה הנהג, שואל אם אני נוסעת לכפר סבא למשמרת שלי ("את רופאה או אחות..?"). גבר צעיר ממני בעשור לערך.. מספר על חווית בית החולים שלו. ואיך טיפלו בו ומה מצאו אצלו..ועכשיו הכל בסדר. ו"אני לא שוכח שאמא היתה מאושפזת.." ממשיך הוא לספר. והמשפחה אמרה לי: "סמי, תעשה אתה השבת קוסקוס.. וגם חמין..." . והסירים הגדולים... את יודעת, עד היום, שעברו כבר שנים טובות.. מדברים על הקוסקוס של סמי.
באותו הרגע אני כבר מפשפשת בתיק הקטן שלי, למצא מהר עט ונייר, בז
מן שהוא שולח לעברי פנקס רב דפים עם לוגו של תחנת המוניות. וזה מה שהוא הכתיב לי, מילה במילה, הקוסקוס (לא שלושת השלבים, כן הכי טעים) של סמי, טעים כמו זה "של הסבתות אבל עם פטנט"...
הקוסקוס של סמי
בסיר רגיל ("לא טפלון", כזה מברזל או אלומינים, סיר של פעם.. "שנדבק לפעמים האוכל לתחתית..") לשים-
ליטר מי ברז
200 מ"ל שמן
כף מלח (לא כף מלאה.. ולא שטוחה)
להביא לרתיחה. כשמבעבע ממש, להנמיך את הלהבה, לשפוך פנימה 1 ק"ג סולת, לערבב מהר והיטב.
לעשות מלמעלה עם כף 'כמו חורים' בתוך הסולת "כמו מניפה".
לכסות במגבת מטבח, מעל זה מכסה ("לקשור את המגבת מלמעלה") ולבשל על להבה נמוכה 22 דקות.
לשפוך הכול לתוך מסננת גסה מיוחדת לקוסקוס (תודה למאסטר שף, גם יש לי כזו!), "לא לגרד את השרוף מהסיר...".
בעזרת כף להעביר דרך המסננת.
זהו, הקוסקוס מוכן

 


הרגע הכייפי יותר בהכנת ריבה (מלבד טעימות פה ושם.. האם זה כבר מוכן??) הוא המזיגה לצינצנות הסרטים והפתקים הנלווים לתשורה מהמטבח...וזה קורה כאן בעוד רגע
ולזו שניסתה לנחש מה יש בריבה שלי, וציינה ..את כל הפירות 'הגדלים על העצים'... שתדעי: קילו תפוחי העץ שלי (שבתוך סיר הריבה המתבשלת לאט ..עם סיידר התפוחים וקצת קינמון) .. קצת נעלבו
לריבה זו יש טעם של עוגת תפוחים עשירה ולא, לא תוכלו למצא אותה על מדפי המרכולים. קל להכין ריבת תפוחים טובה אך מלבד תפוחי עץ (בעיקר), סוכר וסיידר תפוחים יש להתעזר בסבלנות. הריבה תתבשל בשני חלקים למשך כ- 3 שעות. אל תבהלו, כל שיש לעשות, זה לתת בחישה קלה מדי פעם בסיר הכבד ולהמשיך להתענג על ריח התפוחים שבבית
 
:טיפמתכון
אפשרי להוסיף לריבה בזמן הבישול תיבול נוסף כגון- ג'ינג'ר טחון, ציפורן טחונה, מוסקט טחון וגם הל
:וצילומים משלבי ההכנה
:'שלב בישול א
:כעת נמעך את תפוחי העץ ונחזיר לבישול
וחזרה לבישול, הריבה תתכהה עם הבישול הממושך
עברו כשעתיים, הריבה הסמיכה והתכהתה, אפשר להורידה מהלהבה
הריבה מסמיכה מעט לאחר קירור מוחלט
 
ריבת תפוחי עץ
:מרכיבים
קילו אחד סה"כ תפוחי עץ מסוג אחד או מספר סוגים - השתמשתי בתפוחי עץ מזן ענה+ 2 תפוחי גרני סמיט
כוס מיץ תפוחים טבעי (השתמשתי בתרכיז טבעי סיידר הגליל) - אפשר להכין מ 1/3 תרכיז תפוחים טבעי וטהור בתוספת 2/3 כוס מים
שתי כוסות מים
שתי כוסות סוכר לבן = 400 גרם
שלוש כפות מיץ לימון
מעט קינמון טחון
 
:אופן ההכנה
.לקלוף את תפוחי העץ, לחצות ולהרחיק גלעינים. לקצוץ גס ולשים בסיר בינוני בעל תחתית עבה
.להוסיף לסיר את כל יתר המרכיבים, לבחוש. לבשל על להבה בינונית, בבחישה תכופה למשך 45 דקות
.התפוחים צריכים להיות רכים לגמרי. במידת הצורך בשלו כ- 5 דקות נוספות
.למעוך את התפוחים (בתוך הסיר) יחד עם הנוזלים (בעזרת מזלג או מועך תפודים) למחית חלקה
.להחזיר את הסיר לבישול. כעת טעמו ושפרו אם חסר מעט תיבול
להמשיך לבשל את הריבה, על להבה בינונית נמוכה, ללא מכסה, בבחישה תכופה עד שהריבה מסמיכה ומתכהה
זמן הבישול יארך כשעה וחצי עד שעתיים. לקראת סוף הבישול הריבה תבעבע במלוא עוצמתה- אפשר להעביר ללהבה הנמוכה והקטנה ביותר ולהמשיך לבשל עד שמוכן
.להוריד את הסיר מהאש ולהניח ל- 10 דקות. להעביר לצינצנות ולאחסן עד כחודשיים בקירור
 
 
חניתה הראל בלוג אוכל ©כל הזכויות שמורות על התכנים והתמונות שלי 2005-2015 דליקטסים הום-מייד : מעדנים, רטבים, ריבות, ממרחים, כבושים ,גבינות,ממתקים,קינוחים בכוסות, מתנות מיוחדות מהמטבח https://www.facebook.com/lemongingerBlog

No comments:

assets Creative Commons License